Bonway nyhetsbrev

Vi är Bonway

Vår struktur har sina rötter i tidningsdistributionen, och vi genomgår just nu en transformation för att göra paketleveranser till vår huvudprodukt i framtiden. I klartext betyder det att vi anpassar vår infrastruktur för att uppfylla de kriterier som framtidens affärer fordrar. 

Vår största tillgång är våra samarbetspartners och medarbetare.
Vi erbjuder utdelning, returhantering och upphämtning av produkter, både inom B2B- och C2C-segmenten. Vårt samarbete med andra utbärningsbolag, främst genom Early Bird, gör att vi kan erbjuda våra kunder rikstäckande och hållbara leveranser.

I november kommer även Tidningstjänst AB att ansluta till Bonway, vilket gör oss till Sveriges största utbärningsbolag

Våra tjänster

First- och last mile & logistiska samarbeten

Inga affärer är för små och inga är för stora.
Vi erbjuder allt från logistiskt partnerskap till leveranser, returhantering och upphämtningar för både stora och små företag.
Vi distribuerar privatpersoners kollin på återbruksmarknaden, t ex via Vinted.

Vårt mål på Bonway är tydligt: 100% emissionsfri distribution. Detta mål engagerar hela organisationen, rörande allt från elektrifiering av transporter till att bygga upp vår egen laddinfrastruktur och optimering av leveranssträckor.
Ingen verksamhet existerar utan att påverka omvärlden, men på Bonway siktar vi på att vår påverkan ska vara positiv. Utöver våra interna ambitioner strävar vi efter att skapa fler hållbara lösningar tillsammans med våra kunder och partners – för en bättre logistikbransch.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss! sales@bonway.se

Möt Sophia Christensson, initiativtagare och grundare av BabyHack!

Med graviditet och föräldraskap växte Sophias intresse för babyprodukter som både kunde underlätta vardagen och stimulera bebisens utveckling. Innovation och hållbarhetsfrågor har alltid intresserat Sophia, och hon ägnar gärna tid åt research och att hålla sig ajour med nya forskningsrön. Produkter med de finess- och funktionskrav som Sophia ställde var svåra att hitta på marknaden. Här föddes idén till BabyHack.

Startskottet för BabyHack gick av våren 2023 under Sophias föräldraledighet, mitt under lågkonjunkturen och inflationen. Trots de ekonomiska utmaningarna fanns en medveten strategi att starta då, för att i egen takt och ro ta kommando och styra tillväxtkurvan. Sophia har erfarenhet av både marknadsföring, babyprodukter och e-handel, som tidigare bland annat arbetat med e-handel och marknadsföring på Aller Media och som butikschef på Lekia.

“BabyHack – We’ve got your back!”

BabyHack kan beskrivas som en digital konceptbutik för småbarnsföräldrar, men även perfekt för mor- och farföräldrar som vill hitta något unikt och användbart att ge bort till sina barnbarn. Här erbjuds noggrant utvalda baby- och barnprodukter. Den gemensamma nämnaren för produkterna är att underlätta vardagsbestyren för både föräldrar och barn. Vid uppstarten våren 2023 hade BabyHack cirka 80 artiklar i produktportföljen, och på ett år har den siffran ökat till 500 artiklar. En imponerande siffra! De mest populära produkterna är snack-spinners, barnsäkra köksknivar och smaknappar som används vid bebisars smakintroduktion. För den som vill ge bort en present men inte kan välja ur sortimentet finns självklart presentkort. Sophia erbjuder mervärde i form av gratis pysselmaterial som går att ladda ner från webshopen, vilket är mycket uppskattat av kunderna.

Hållbarhet och innovation
“Som e-handlare har jag ett stort ansvar gentemot barn, kunder och samarbetspartners. Jag vill bedriva en hållbar verksamhet ur både ett socialt och miljömässigt perspektiv. Bonway har till exempel satt tuffa mål vad gäller att bidra till FNs 17 klimatmål. Att Bonway delar ut BabyHacks leveranser samtidigt som de delar ut sina tidningar, och på så vis bidrar till minskat klimatavtryck, är något som tilltalade mig från första stund.” 

Sophia berättar att BabyHack också klimatkompenserar vid val av emballage och förpackningar. Emballaget anpassas alltid efter varje kunds unika beställning, utan onödigt spillmaterial eller onödig luft i paketet. Även kartonger från leverantörer återanvänds. 

Att Sophia hela tiden lagt stort fokus på kvalitet och material och jobbat mycket med produktbeskrivningar, bilder och videor, tros även vara avgörande faktorer för BabyHacks låga returstatistik. BabyHack erbjuder inte heller “fria returer”, med förhoppningen om att kunden bara köper de produkter som de verkligen tror sig behöva. Här vill man undvika onödig frakt av produkter fram och tillbaka, och uppmuntrar att tänka igenom sitt köp noga innan det slutförs. 

Balansgången att driva eget under småbarnsåren
En vanlig dag på BabyHack innebär hantering av ordrar, in- och utleveranser samt administrativa uppgifter, blandat med lek och bus med de två barnen. Familjen har valt att inte ha plats på förskola till 100 %, och det som inte hinns med på BabyHack under dagen hanteras oftast efter att barnen blivit nattade.

Sophias största styrkor är ett positivt mindset, att se möjligheter och att alltid lita på magkänslan. “Det bästa betyget är när kunderna hör av sig och berättar hur nöjda de är. Det är även kul att se hur vår community har börjat växa fram på Instagram”, säger hon. BabyHack har även samarbetat med influencers för att skapa trovärdighet och mervärde för varumärket.

Framtidsvisioner
Med en framtid full av möjligheter för e-handel och sin specifika nisch, fortsätter Sophia att driva BabyHack med fokus på hållbarhet, innovation och kvalitet. 

Planen för BabyHack är att växa och på sikt erbjuda ett ännu bredare sortiment, utan att tumma på de strikta kvalitets- och hållbarhetskraven. Det har hittills gått över förväntan, givet hur marknaden såg ut när de startade. Tänk vilka dörrar som kan öppnas när lågkonjunkturen och inflationen är bakom oss!

Avslutningsvis ger Sophia ett litet extra hejarop till kvinnliga e-handlare, som tyvärr fortfarande är en minoritet i branschen. “Det behövs fler kvinnor som vågar prova sina idéer. Att bedriva en egen e-handel är något av det roligaste jag gjort!”, säger hon.

Trender & spaningar 

Cirkulär ekonomi
Från slutpunkt till startpunkt – oändliga möjligheter med cirkulär logistik! 

Varför tänka cirkulärt?
I en värld där varje resurs räknas, är det dags att omdefiniera hur vi tänker kring konsumtion och produktion. Från en linjär “slit och släng”-mentalitet, rör vi oss mot en cirkulär ekonomi där varje produkt får nytt liv, gång på gång. Tillsammans kan vi skapa en mer hållbar och lönsam framtid. 

Varför cirkulär ekonomi?
Cirkulär ekonomi är inte bara bra för miljön, den erbjuder också konkreta fördelar för e-handlare som dig:

  • Kostnadsbesparingar genom mer effektiv användning av resurser.
  • Ökad kundlojalitet genom att visa upp ditt miljöansvar.
  • Nya affärsmöjligheter genom innovativa modeller som produkter som tjänst eller återvinningstjänster.

 

Första stegen mot cirkularitet
Börja smått. Använd återvunnet förpackningsmaterial. Erbjud reparationstjänster för att förlänga dina produkters livslängd.

Hur vi stödjer din resa mot Cirkulär Ekonomi
På Bonway, är vi inte bara din logistikpartner, vi är medresenärer på vägen mot en hållbar framtid:

  • Innovativa Logistiktjänster: Vi erbjuder Last mile distribution, linehaul och overnighttransporter. 
  • Utöver leveranser erbjuder vi också retur- och upphämtningtjänster för såväl företag/e-handlare och konsumenter, vilket underlättar hantering av returprocessen för alla parter.
  • Vi ser även över lastoptimering för att maximera effektiviteten och minimera miljöpåverkan vid varje leverans.
  • Vi ser även över lastoptimering för att maximera effektiviteten och minimera miljöpåverkan vid varje leverans.
  • Hållbarhetsåtaganden: Emissionsfria transporter 2030. Vi är anslutna till Science Based Targets initiative och arbetar bland annat aktivt med elektrifiering av vår fordonsflotta.

Praktiska tips för att använda cirkulär ekonomi i vardagen
Både som konsument och lokal e-handlare kan du välja produkter med längre livslängd och högre kvalitet, samt att återvinna och återanvända så mycket som möjligt. 

Ändra på dina köpvanor och minska konsumtion av nya produkter och tänk kvalitet i första hand samt välj mer närproducerat.

Visste du att…
Jeans är ett av de plagg som orsakar mest negativ miljöpåverkan i hela modeindustrin.

Varje år produceras 5 miljarder jeans i världen. Jeans är därmed världens vanligaste bomullsplagg och det plagg som orsakar mest negativ miljöpåverkan i hela modeindustrin.

Bomullsodling är världens mest kemikalieintensiva jordbruk.

Förutom den miljöpåverkan själva bomullsodlingen innebär, orsakar ett par jeans ytterligare massiv miljöpåverkan när de färgas, tvättas och prepareras på olika sätt för att få rätt färgnyans, tvätteffekt och slitning.

Ett av de största problemen vid tillverkningen av jeans är mängden vatten som förbrukas under de olika processerna. Vid tillverkningen av ett par jeans går det åt 11 000 liter vatten.

Källa om jeans: gogreendesign.se/jeans-fran-bomull-till-byxa/

Kontakta oss!

Håkan

Jag arbetar som marknads- och försäljningschef på Bonway. Jag är också Key Account Manager på Early Bird. På fritiden tillbringar jag gärna tid i replokalen eller ännu hellre på scenen som sångare i hårdrocksbandet Horse of Troja. Musik är en stor passion för mig och ger mig energi och kreativitet som jag tar med mig in i mitt arbete.

Per

Jag är affärschef på Bonway och har bland annat hand om våra långväga transporter. En bransch som är i en rolig och utmanande förändring mot emissionsfria fordon, en förändring vi vill vara i framkant av! 

Kevin

Jag jobbar som affärsutvecklare på Bonway vilket i praktiken innebär ett stort fokus på försäljning mot nya kunder och nära kontakt med ”våra” åkerier. På fritiden hittar ni mig troligtvis i en ishall då jag de senaste 10 åren jobbat som ishockeytränare.  Utöver ledarskapet så ger hockeyn mig nycklar till att jobba processbaserat och med ett tydligt utvecklingsfokus som jag kan ta med mig till Bonway.

Rebecca

Jag jobbar som Sales Support på Bonway. Som person är jag väldigt social och stresståligt vilket jag ser som ett extra plus i min roll som Sales Support. På Bonway är det alltid högt tempo och gemenskapen bland kollegorna är väldigt bra. Jag jobbar med allt från att ha kontakt med tidningarnas kundtjänst, vår största samarbetspartner Early Bird samt våra lokala e-handlares leveranser.  Jag är med som support vid uppstart och därefter flödesprocessen. Stöttar och ger råd. 

Valéria

Jag har förmånen att arbeta som kommunikations- och marknadsansvarig på Bonway och ansvarar bland annat för att skapa och sprida vårt nyhetsbrev. Har du tips och idéer om vad vi borde belysa? Tveka inte att skicka ett mejl eller ringa mig på 070 428 69 90! Och du, sprid gärna informationen om vårt nyhetsbrev vidare!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Hoppas att du uppskattade nyhetsbrevet och har fått med dig något matnyttigt. Vi har som ambition att göra tre till fyra släpp om året. Signa upp på våra kommande nyhetsbrev nedan.
Bonway är en del av Bonnier News.